فوتبال
تور مسافرتي
تور مسافرتي
تبليغات در تکناز
فوتبال

سیاست های استعماری ناپلئون و قرآن کریم

مجموعه : جامعه و سیاست
روزی ناپلئون در این فکر بود که چطور می شود بر کشورهای اسلامی تسلط یافت و مسلمانان را تحت سیطره فرانسه درآورد. برای این کار با یک مترجم عرب زبان، به مصر رفت تا تحقیق کند. اول با مترجمش، به یکی از کتاب خانه های معروف رفت. به مترجمش گفت: یکی از مهم ترین کتاب های این ها را برایم بخوان. مترجم، قرآن را برداشت و باز کرد و آیه را خواند: إِنَّ هذَا القُرآنَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ أَقوَمُ، اسراء/9؛ این قرآن، به راهی که استوارترین راه هاست، هدایت می کند. ناپلئون، از کتاب خانه بیرون آمد و به این آیه فکر کرد. فردا دو مرتبه به کتاب خانه آمد. از مترجم خواست از همان کتاب برایش بخواند. مترجم قرآن را باز کرد و آیاتی چند از آن را تلاوت کرد. روز سوم، به کتابخانه برگشت و مترجم چند آیه از قرآن را برایش خواند. ناپلئون پرسید: این کتاب چه جای گاهی، در بین ملت مسلمان دارد و چقدر به آن اهمیت می دهند؟ مترجم جواب داد: مسلمانان معتقدند که این قرآن است و از آسمان به پیامبر آن ها نازل گردیده و تا قیامت کتاب هدایت آنان است. ناپلئون دو جمله گفت: یکی به نفع مسلمین و یکی به ضرر آنان. آن که به نفع مسلمانان از دهان این سیاست مدار بیرون آمد، این بود: من از این کتاب استفاده کردم و این طور احساس نمودم که: اگر مسلمین از دستورات جامع این کتاب استفاده کنند ذلّت نخواهند دید. و جمله دوم این بود: تا زمانی که این قرآن در بین مسلمین حکومت کند و در پرتو عالیه این برنامه جامع، زندگی کنند، تسلیم ما نخواهند شد، مگر ما بین آنها و قرآن جدایی بیفکنیم.( همای سعادت، 1، 70) در حدیثی از امام حسن مجتبی علیه السلام می خوانیم: إِنّ هذَا القُرآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ وَ شِفاءُ الصُّدُورِ؛ همانا در این قرآن چراغ های هدایت به سوی نور و سعادت موجود است و این قرآن شفای دل ها و سینه ها است. (بحارالأنوار، 75، 112) معصومین علیهم السلام در مورد قرآن و هدایت گری آن سخنان فراوانی داشته اند. از آن جمله: چراغ های هدایت و رهبری در همه جای قرآن به چشم می خورد و مشعل های فروزان حکمت در همه جای آن نمایان است. هر فرد آگاهی باید به این چشم انداز به دقت بنگرد تا راه و رسم آگاهی را فرا گیرد. (اصول کافی، 4، 398). فضیل بن عیاض که مردی بدعمل، خشن و بی رحم بود و راه زنی می کرد، سبب توبه اش یک آیه از قرآن کریم بود. شبی از دیواری بالا رفت. ناگهان صدای کسی به گوشش رسید که در آن وقت شب قرآن می خواند. گوش داد: أَلَم یَأنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخشَعَ قُلُوبُهُم لِذِکرِ اللهِ، حدید/16؛ آیا وقت آن نرسیده است که دل های مؤمنان در برابر ذکر خدا و آن چه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! فضیل گفت: بَلَی یَا رَبّ قرآن. بلی ای پروردگار من وقتش رسیده است و از همان جا برگشت و به خرابه ای پناهنده شد و از کارهایش دست کشید. (تهذیب التهاذیب، 8، 294) خود قرآن نیز وقتی خود را معرفی می نماید از هدایت گری خود خبر می دهد: إنَّ هَذَا القُرآنَ یَهدِی لِلَّتِی هِیَ أَقوَمُ، اسراء/9، این قرآن، به راهی که استوارترین راه هاست، هدایت می کند. قال رسولِ الله صلی الله علیه و آله: إذَا التَبَسَت عَلَیکُم الفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیلِ المُظلِمِ، فَعَلَیکُم بِالقُرآن؛ هنگامی که فتنه ها، هم چون پاره های شب تاریک، شما را در خود فرو گرفت، بر شماست که از قرآن بگیرید. (کافی، 2، 599) قرآن کتابی برای هدایت انسان ها است؛ هُدًی لِلنَّاسِ بقره/185. هُدًی لِلعَالَمِینَ آل عمران/96. هُدًی لِلمُتَّقینَ بقره/2. البته این کتاب رهبر کسانی است که قابلیت پذیرفتن حق را داشته باشند و در جستجوی طریق کامل باشند. این گونه افراد از راهنمایی های قرآن سود می برند و از ثمرات آن بهره مند می گردند. روح وقتی تعلقش به جسم و جسمانیت کم شود، جداگانه می تواند پرواز کند و بالاتر برود و افق بیش تری را مشاهده کند. پس قرآن کریم هُدَیً لِلمُتَّقین است، هدایت است برای خودنگهداران از آلودگی ها. هرچه آلودگی کمتر باشد، تعلق روح به جسم کمتر است و هرچه تعلقش کمتر باشد، افقش بالاتر است. هر چه افقش بالاتر باشد، غیب را بهتر و بیش تر می بیند. ألَّذینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ. نکته قابل توجه در این آیه هُدیً لِلمُتَّقِین است. منظور از تقوا پیشگان، شیعیان هستند. امام صادق علیه السلام می فرماید: ألمُتَّقُونَ شِیعَةُ عَلِیّ؛ پرهیزکاران، شیعیان علی علیه اسّلام هستند. (بحارالأنوار، 51، 53) و در جای دیگر می فرماید: ألمُتَّقُونَ شِیعَتُنَا؛ پرهیزکاران، شیعیان ما هستند. (تفسیر العیاشی، 1، 25) منبع:نشریه نسیم وحی، شماره 22
 
با يک کليک همسر آينده خود را انتخاب کنيد
فروش بلیط هواپیما
پربیننده های تکناز
جدیدترین مطالب
لیزر
بچه های آسمان
Xبستن تبليغ
Xبستن تبليغ
فوتبال