لاچین سیر
تبليغات در تکناز

مطالب امروز

گفت و گو با فاطمه معتمدآریا در مورد خلاقیت در بازیگری

جلسه هم‌اندیشی «چالش بازیگر و كارگردان در تئاتر» عصر روز گذشته ـ اول آبان‌ماه ـ با حضور داوود رشیدی، فاطمه معتمدآریا و فرهاد آئیش در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، داوود رشیدی در ابتدای مراسم حاضران را به نشستی كه قرار است، روز سه‌شنبه در خانه سینما در ساعت 17 با حضور علی رفیعی درباره ارتباط بازیگر و كارگردان برگزار شود، دعوت كرد و در ادامه با اشاره به موضوع این جلسه هم‌اندیشی بیان كرد: بازیگری و كارگردانی دو حرفه‌ متفاوت است و در این میان تعدادی از افراد سرهنگ هستند و فقط یك نفر تیمسار است و وقتی این عده به جنگ می‌روند، همه باید به حرف تیمسار گوش دهند.

وی درعین حال گفت:البته من به‌عنوان یك كارگردان همیشه تلاش می‌كنم كه با بازیگر به تندی برخورد نكنم، ولی به هر حال كار به اسم كارگردان است و این بازیگر است كه باید به نگاه كارگردان نزدیك شود.

رشیدی افزود: یكی از توانایی‌های بازیگر این است كه نوع بازی و حس خودش را به آن چیزی كه كارگردان خواسته است تطبیق دهد و تماشاچی هم نفهمد كه بازیگر برخلاف میل خود رفتار می‌كند.

در ادامه فاطمه معتمدآریا بازیگر تئاتر و سینمای ایران در سخنانی گفت:از كودكی بازیگری و در نوجوانی‌ام تئاتر را آموخته‌ام و اكنون افتخار می‌كنم كه آموزشی كه آن زمان در تئاتر دیدم، توانستم در تمام دوران فعالیتم از آن بهره‌برداری كنم و مهمترین آموخته من فرمانبرداری بود. اینكه من به عنوان یك بازیگر فقط یك سرباز وظیفه هستم و باید فرمانبرداری كنم.

بازیگر «روسری آبی» در ادامه با مثال سرباز وظیفه به عنوان فردی كه در یك نظام كمترین جایگاه را دارد افزود: زمانی كه در این جایگاه قرار داریم، باعث می‌شود كه ذهن شروع به كاركردن بكند و البته نباید یك سرباز وظیفه بدون تفكر بود. بازیگر باید فرمانبرداری را از صافی خود عبور دهد و اینگونه یك سرباز نمونه می‌شود.

این هنرمند با اشاره به خلاقیت بازیگر گفت: وقتی بازیگر تفكری را بر كارش اضافه می‌كند، یعنی چیزی افزون

بر وظیفه‌اش انجام داده است و این خلاقیت یك بازیگر است. این خلاقیت مخالفتی با فرماندهی تیمسار ندارد. وقتی یك بازیگر خلاقیت داشته باشد، دیگر هیچ بازیگر دیگری مانند او نیست.

فرهاد آئیش كه در این نشست حضور داشت، این اظهار نظر فاطمه معتمدآریا و داوود رشیدی را كه در یك راستا بودند را قبول نداشت و افزود: من هیچگاه در مقام یك كارگردان خود را تیمسار، و بازیگر را سرباز نمی‌بینم. به علاوه به عنوان یك كارگردان، قرار نیست چیزی را به كسی بیاموزم.

آئیش در ادامه با اشاره به برگردان انگلیسی كلمه كارگردان (Director) افزود: این واژه به معنای كسی است كه به كار سمت و سو و نگاه می‌دهد.

معتمدآریا در ادامه با اشاره به نظر فرهاد آئیش افزود: من همان كاری را انجام می‌دهم كه كارگردان از من می‌خواهد و در نهایت خودم را تسلیم نظر كارگردان می‌كنم. رهبری توسط كارگردان اتفاق می‌افتد و یك بازیگر متوسط هماهنگ بسیار بهتر از یك بازیگر عالی اما ناهماهنگ است.

معتمدآریا در ادامه با طنزی افزود: البته هر كارگردانی تا به حال فقط یكبار با من كار كرده است.

او ادامه داد: بازیگر تجلی اندیشه كارگردان است و در دوران فعالیتم این امر برای من یك اصل بوده است. من به فكر نویسنده و كارگردان، هویت مجدد می‌دهم و فقط می‌توانم تجلی اندیشه او باشم. اما می‌توانم با خلاقیتم این كار را به بهترین و مطلق‌ترین‌ شكل انجام دهم.

فرهاد آئیش كه به دموكراسی میان بازیگر و كارگردان اعتقاد داشت ادامه داد: متاسفانه وقتی درباره آزادی بازیگر حرف می‌زنیم، بلافاصله می‌ترسیم كه بازیگر سوء استفاده كند، اما اینگونه نیست.

معتمدآریا در ادامه با اشاره به تضادی كه میان داوود رشیدی و فرهاد آئیش پیرامون بحث چالش بازیگر و كارگردان به وجود آمده بود گفت: شما درباره دو نوع مختلف از مقوله كارگردانی صحبت می‌كنید، به عبارتی كارگردانی امری مطلق است، اما كار با بازیگر اشكال مختلف دارد.

او در ادامه با اشاره به سبكی كه خود برای كارگردانی گروه‌های تئاتری استفاده می‌كند، افزود: هر چقدر یك گروه بر اساس خلاقیت و بداهه كار كند، عنصر اصلی فعالیت‌های آنها بازیگر است و كارگردان از خلاقیت بازیگر به این نتیجه می‌رسد كه چگونه كار را انجام دهد.

فرهاد آئیش با تایید صحبتهای معتمدآریا افزود: من به عنوان یك بازیگر هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهم كه به حیطه خلاقیت من تجاوز شود و به عنوان یك كارگردان هم هیچ‌گاه نمی‌گذارم، چنین اتفاقی بیفتد و اینكه چگونه این دو جبهه می‌توانند با هم كار و تصمیم‌گیری كنند معتقدم كه حتی ادعای دموكراسی می‌تواند راهگشا باشد.

در ادامه معتمدآریا با اشاره به خلاقیتی كه در كار خودش در بازیگری تئاتر از آن بهره می‌گیرد گفت: من در نوجوانی از كارهای سعدی افشار یاد گرفتم كه خلاقیت چیست.

داوود رشیدی در ادامه با اشاره به این چالش عنوان كرد: این تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نوع كارگردانی، نمایشنامه، زمان و بازیگران متفاوت است. گاه بازیگر خلاق است و سطح كار را بالا می‌برد اما گاه بازیگر فقط اداء درمی‌آورد و حرف گوش نمی‌كند. آنجاست كه باید به عنوان یك كارگردان دیكتاتور بود و حتی آن بازیگر را تغییر داد.

فرهاد آئیش در ادامه نظرش را اینگونه مطرح كرد: به عنوان یك كارگردان معتقدم اگر به سراغ بازیگر می‌روید، نرم و آهسته بروید كه مبادا خلاقیتش ترك بردارد.

معتمدآریا در ادامه با اشاره به متونی كه در كار تئاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: هر متن خاصیت خود را دارد گاه در بعضی متون جابجایی یك كلمه مشكل ایجاد می‌كند، اما در متونی دیگر امكان خلاقیت بازیگر بیشتر است.

وی افزود: رابطه كارگردان و بازیگر در یك متن خلاصه می‌شود و باید قبل از آغاز یك كار درباره آن متن به تفاهم رسید و غیر از این نیازی به تفاهم دیگری میان بازیگر و كارگردان نیست. باید یاد بگیریم به جای اینكه بیشتر حرف بزنیم، بیشتر گوش كنیم.

در ادامه داوود رشیدی نشست را به دلیل جلسه‌ای كه در خانه سینما داشت ترك كرد و پس ازآن نیز معتمدآریا با جمع خداحافظی كرد.

بهزاد فراهانی نیز كه مدیریت این جلسه را به عهده داشت، افزود: روز جمعه ساعت 14 جلسه‌ی دیگری با حضور محمد یعقوبی، ناهید مسلمی و بهروز بقایی در خانه هنرمندان با موضوع تئاتر برگزار خواهد شد.

در این مراسم سعدی افشار، محمد ساربان، اسماعیل خلج، كاظم هژیرآزاد و … حضور داشتند.

 
با يک کليک همسر آينده خود را انتخاب کنيد
فروش بلیط هواپیما
پربیننده های تکناز
جدیدترین مطالب
لیزر
بچه های آسمان