فوتبال
تور مسافرتي
تور مسافرتي
تبليغات در تکناز

مطالب امروز

فوتبال

عباس كیارستمی به روایت گاردین

روزنامه گاردین روز گذشته ـ 22 خرداد ماه ـ در گزارشی مفصل به زندگی سینمایی «عباس كیارستمی»، هنرمند سرشناس ایرانی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گاردین در این گزارش به پای صحبت تنها كارگردان ایرانی برنده نخل طلا نشست و «كیارستمی» از ساخت فیلم «شیرین» و تأثیر زلزله رودبار بر حرفه فیلم‌سازی‌اش تا وضعیت حاكم بر سینمای كشور و علاقه‌اش به عكاسی صحبت كند.

گاردین در ابتدا به این نكته اشاره دارد كه «كیارستمی» 68 ساله برخلاف بسیاری از هنرمندان ایران نه تنها در این سالها، كشورش را ترك نكرد، بلكه توانست در طی این سال‌ها بیش از 40 فیلم بسازد و افتخارات بسیاری برای سینمای كشورش به‌همراه آورد.

«كیارستمی» با ابراز نارضایتی از عملكرد سفارت انگلستان برای عدم صدور رویداد برای سفر به لندن گفت: «سفارت انگلستان از من درخواست وثیقه كرد تا ضمانت بدهم در انگلستان پناهنده نخواهم شد.! من به كشورهای زیادی سفر كرده‌ام، اما هیچ‌وقت فكر ترك كشورم به ذهنم خطور نكرده است. من در این سن دیگر فكرم را تغییر نمی‌دهم.»

«كیارستمی» كه از دهه 70 علاقه فراوانی به عكاسی پیدا كرده، از دهه‌ 90 بود كه آثارش را به نمایش گذاشته تا فروش جهانی آن‌ها، كمكی برای هزینه‌ ساخت فیلم‌هایش باشد.

وی در این‌باره به گاردین گفت: «من موضوعات زندگی عادی را فیلم می‌كنم كه برخی آن‌ها را غیرسینمایی تصور می‌كنند. اما آن‌چه من می‌خواهم نشان دهم خود طبیعت است، به‌عنوان واقعیت زندگی. عكاسی نسبت به سینما محیط ناب‌تری دارد. من در منظره‌ها و چشم‌اندازها چیزی را حس می‌كنم و بعد آن را ثبت می‌كنم؛ آن حقیقت شخصی و درونی است.»

«كیارستمی» در ادامه مصاحبه‌ با گاردین در اشاره به زوایای جذاب فیلم «شیرین»، عقیده دارد زیبایی هنر در واكنشی است كه ایجاد می‌كند.

وی در این‌باره گفت:«فیلم «شیرین» بیانگر این واقعیت است كه یك اثر هنری، فراتر از درك و فهم مخاطب نیست. در بازی فوتبال 22 نفر بازی می‌كنند، اما میلیون‌ها نفر واكنش مشترك دارند. من هرگز به استادیوم نرفته‌ام، اما آن‌چه درباره فوتبال برای من جالب است، سادگی و معصومیت تماشاگران است؛ توانایی آن‌ها برای فراموش كردن مشكلات روزانه.»

«كیارستمی» در ادامه در واكنش به ادعای سیاسی بودن فیلم‌هایش گفت: «اگر سیاست یعنی پارتیزان، من هرگز فیلم سیاسی نساخته‌ام. من هیچ‌كس را دعوت به رأی‌دادن به فرد خاصی نكرده‌ام. من مردم را به سمت واكنش نشان‌دادن سوق نداده‌ام، بلكه سعی كرده‌ام به حقیقت زندگی روزمره‌ پی ببرم. مادامی‌كه سعی كنیم به این حقیقت برسیم، این واقعا و كاملا سیاسی است.»

برنده‌ی نخل طلای كن درباره این‌كه برخی از فیلم‌هایش با هدف آشنایی بیشتر مخاطبان غربی با ایران ساخته شده‌اند گفت: «هدف مستقیم من این نبوده است. تصویر منفی ایران در غرب به ملت ایران مربوط نمی‌شود. آن‌چه ما درون خود داریم، یعنی غم و اندوه، جهانی است. ما همه‌ واكنش مشابهی به احساسات و زندگی شخصی داریم.»

وی افزود: «بسیاری از فیلم‌هایی كه امروزه ساخته می‌شوند، یك‌بعدی و سطحی هستند و با وجود قدرت تخیل بیننده، همه‌چیز را به آن‌ها منتقل می‌كنند. درحالیكه سینمای بدون پایان این اجازه را به مخاطب می‌دهد تا در پروسه‌ی خلاق شركت كنند.»

«كیارستمی» كه در سال 1990، پنجاهمین سال تولدش مصادف با زلزله مرگ‌بار شمال ایران بود، این واقعه تلخ را در حرفه سینمایی‌اش بسیار تاثیرگذار دانست.

وی گفت: «سفر به این مناطق زلزله شده، واقعا مرا تحت تاثیر قرار داد. من از واقعیت مرگ چنان تجربه عمیق و نزدیكی كسب كردم كه حرفه مرا به شكل مثبتی تغییر داد.»

این كارگردان سرشناس سینمای ایران درحال حاضر مشغول ساخت جدیدترین فیلم بلندش با نام «كپی برابر اصل» در توسكانی ایتالیا است. این اولین فیلم «كیارستمی» است كه در خارج از ایران ساخته می‌شود و «ژولیت‌ بینوش»، بازیگر سرشناس فرانسوی در آن نقش‌آفرینی دارد.

با يک کليک همسر آينده خود را انتخاب کنيد
فروش بلیط هواپیما
پربیننده های تکناز
جدیدترین مطالب
لیزر
بچه های آسمان
Xبستن تبليغ
فوتبال