فوتبال
تور مسافرتي
تور مسافرتي
تبليغات در تکناز
فوتبال

ما با علی(ع) چه می‌كردیم؟

مجموعه : دینی
ما با علی(ع) چه می‌كردیم؟

 

رمضان هر سال و به ویژه شب‌های قدر، فرصتی است كه مردم ما تجدید خاطره از علی‌(ع) می‌كنند و با برگزاری مراسم عزاداری، به نكوداشت و تعظیم خاطره آن امام همام می‌پردازند و شاید تقارن ضربت خوردن و شهادت آن حضرت با دو شب از شب‌های احتمالی قدر، تصادفی نباشد و فرصتی باشد كه در قدر و اندازه علی(ع) نیز تفكری مجدد شود.

به نظر می‌رسد مسئله شهادت علی(ع) مسئله كهنه‌ای نباشد؛ یعنی موضوع شهادت علی(ع)، موضوعی استمراری است كه این راه، هر ساله تعدادی شهید و قربانی دارد و ما با بزرگداشت یاد علی(ع) و حتی امام حسین(ع) به صورت نمادین، در حقیقت به بزرگداشت همه كسانی می‌پردازیم كه شهید این راه هستند. حال پرسش كلیدی كه در این جا مطرح است، این‌كه آیا اگر علی(ع) با این مشخصات در دوران‌های بعدی و به ویژه دوران امروز ما می‌زیست، سرنوشتی غیر از شهادت پیدا می‌كرد؟ یعنی آیا در محراب مسجد كوفه، علی(ع) بود كه به خاك و خون كشیده شد یا علی(ع) كسی بود كه وی را به جرم پاسداری و عدالت كشتند؟ به نظر می‌رسد كه علی(ع) تقاص عدالت بی‌مثل و مانند خویش را پس ‌داد، همان‌گونه كه حسین(ع) تقاص ظلم‌ناپذیری خویش را. البته این مطلب می‌تواند طرح بحث یك موضوع علمی و تحقیقی باشد كه باید صاحب‌نظران و شیعیان راستین و واقعی علی(ع) آن را مورد تدقیق و موشكافی قرار دهند.

در این نوشتار، سعی شده است به شرایط و مؤلفه‌هایی كه باعث شهادت علی(ع) در زمان صدر اسلام اشاره شود و به مطالعه تطبیقی این شرایط با وضعیت موجود جامعه پرداخته شود. اگر علی(ع) را وجود مقدسی بدانیم كه به كین عدالتخواهی كشته شد، امروز نیز این راه و قافله كشته‌هایی نخواهد داشت كه به كین عدالت شهید شوند؟ به دیگر سخن آن‌كه شاید كمی تلخ بنمایاند؛ رفتار جامعه امروز ما با جامعه آن روز كوفه و مدینه و شام تفاوت جدی خواهد داشت یا نه و آیا همان الگو، امروز نیز الگوی عدالت‌ستیزان خواهد بود؟
علی(ع) در زمان حكومت خویش با چند دسته دوست و دشمن كه سرانجام همگی به دشمن تبدیل شدند روبه‌رو بود:
1ـ سابقون: شاید بتوان از این دسته به افرادی مانند «طلحه» و «زبیر» اشاره كرد؛ یعنی نسلی كه انقلاب رسول گرامی اسلام را درك كرده بودند و در آن زمان، جزو صحابه و به اصطلاح افراد نزدیك به رسول‌الله(ص) شمرده می‌شدند، اما بعدها در حکومت عثمان به همین بهانه، امتیازات ویژه‌ای گرفته و زمانی که امام علی(ع) مانع آن شد، برآشوبیدند. در جامعه امروز ما نیز این گروه همواره وجود داشته و دارند. در مدل تطبیقی، افرادی هستند كه در زمان حضرت امام(ره) در مصادر درجه یك حكومتی بودند و برای خود امتیازاتی متفاوت از مردم قائلند.

2ـ مسئولان حكومت‌های سابق: علی(ع) پس از رسول‌الله(ص) با سه حكومت روبه‌رو شد؛ گروهی از مسئولان این حكومت‌ها و به ویژه استانداران آنها در گروه افرادی بودند كه علی(ع)، همواره مورد آزار و اذیت این گروه قرار داشت. نماد بارز این گروه، معاویه بود كه در زمان عمر و عثمان، متولی حكومت شام ـ كه از مرزهای اسلامی به شمار می‌رفت ـ بود. در جامعه امروز ما نیز این گروه‌ها و افراد هستند.

3ـ معترضین: عملكرد جامعه اسلامی پس از رسول‌الله(ص) و در سه حكومتی كه بر سر كار آمده بودند، منجر به تشكیل طبقه‌ای از سرمایه‌داران و ثروتمندان شده بود. اندوختن ثروت از راه‌های نامشروع و با استفاده از رانت‌های حكومتی از مشخصات بارز این گروه بود. وجود این گروه در جامعه امروزی ما به خوبی پیداست و نیاز به كمترین استدلالی ندارد.

4ـ متحجران و افرادی كه توسعه فكری پیدا نكرده بودند و به قشر و ظاهر و پوسته دین متمسك می‌شدند و با تفسیر نادرست آیات قرآن، به زعم خویش، از علی(ع) در دریافت پیشی گرفته بودند. این گروه كه نماد بارز آن، «خوارج» بودند، پس از دشمنی‌های فراوان، سرانجام به قتل علی(ع) مبادرت ورزیدند و فرق عدالت را در شب نوزدهم رمضان و در محراب مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، شكافتند.

5ـ عامه مردم: عامه مردم معمولا تحت تأثیر طبقه نخبگان جامعه قرار می‌گیرند و به نوعی، رفتاری تبعیت‌آمیز دارند. این گروه بسیار بزرگ جامعه به خودی خود، نه تنها بد نیستند، بلكه در شرایط معمولی و عادی، طالب عدالت نیز هستند، اما به تجربه ثابت شده است كه عامه مردم، عدالت را تا آنجا می‌پذیرند كه حق ایشان را از دیگران بستاند و آنگاه كه از ناحیه عدالت ضرری متوجه خود آنان بشود، روی خوش به آن نشان نمی‌دهند و آن را افراطی‌گری می‌شمارند؛ بی‌دلیل نیست كه در جامعه‌ای، رهبر و امام مسلمین و خلیفه آنان را می‌كشند و آب از آب تكان نمی‌خورد. به دیگر سخن، شاید عامه مردم نیز به نوعی توان پرداخت هزینه‌های عدالت علی(ع) كه با هیچ كس حتی فرزندان خویش مسامحه نمی‌كرد و دست یاران خویش را كه كوتاهی در امر دین ورزیده بود، قطع می‌كرد، نداشتند. گله‌ها و شكایت‌های متعددی كه علی(ع) از مردم جامعه می‌كند به خوبی ترسیم‌كننده این شرایط است.

حاصل سخن آن‌كه علی(ع) حتی اگر در جامعه امروز ما زندگی می‌كرد، چه بسا سرنوشتی جز سرنوشت غم‌انگیز صدر اسلام نداشت. بسیار ساده‌اندیشی و ناپختگی خواهد بود اگر گمان كنیم كه جامعه علی(ع) افرادی بی‌دین و ناآشنا با مبانی دینی و دستورهای شرع مقدس بوده باشند. برعكس، در آن جامعه، افراد بسیار بزرگ و صحابه رسول‌الله(ص) بودند كه حتی در یك دوران تحت تربیت انسان‌ساز رسول‌الله(ص) به طور مستقیم قرار گرفته بودند. در آن جامعه «سیف‌الاسلام»ها داشتیم؛ كسانی كه در گسترش اسلام و در جهادهای فراوانی بعضا هم‌ركاب حسنین(ع) شركت كرده بودند و بیشترین سهم را در گسترش تصرفات اسلامی داشتند؛ اما بر خلاف بسیجی‌های گمنام و بی‌ادعای جامعه، خود را مستحق امتیازات ویژه و مال و منال و پست و مقام متفاوت از مردم می‌دانستند و طبعا عدالت‌خواهی علی(ع) آنچنان دقیق و شفاف بود كه هیچ‌گونه اضافه‌خواهی را به هیچ دلیل نمی‌پذیرفت. آری، اگر دقت كنیم، خواهیم دید كه امروز نیز جامعه ما به همان دلایل، تاب عدالت علوی و جامعه موعود مهدوی(عج) را ندارد و شاید برترین دلیل غیبت مهدی(عج) كه بنا به روایات امامان معصوم، عدالت علوی را كاملا در جامعه برقرار می‌كند، همین باشد.
اللهم عجل فرجه

 


با يک کليک همسر آينده خود را انتخاب کنيد
فروش بلیط هواپیما
a
Xبستن تبليغ
فوتبال