فوتبال
تور مسافرتي
تور مسافرتي
تبليغات در تکناز
فوتبال

صداقت رمز ماندگاری ادبیات دفاع مقدس است

مجموعه : مجله خبری
صداقت رمز ماندگاری ادبیات دفاع مقدس است

 
حسن رحیم‌پور، نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره نویسندگان پس از انقلاب گفت: معتقدم نسل نویسندگان پس از انقلاب به بلوغ ادبی نرسیده‌اند، البته دلیل این سخن آن نسیت كه خود در گروه نویسندگان قبل یا بعد از انقلاب قرار دارم.
این نویسنده ادامه داد: البته نسلی خاص از جلال آل احمد و هدایت و بزرگ علوی ظهور كردند كه با تنگناهای خاصی به یك مكتب رسیدند كه یا نشأت گرفته از اروپا و جریانات بعد از رنسانس بود و یا اینكه جو خاصی در كشور برقرار شد كه توانستند در زمان خفقان به یك تكامل ادبی رسیده، جاودانه و صاحب سبك شوند.
نویسنده كتاب نویسنده كتاب «زندگی خوب بود» اظهار داشت: متاسفانه نویسندگان بعد از انقلاب هیچكدام نتوانستند به آن بلوغ ادبی مد نظر برسند، اگر در این راستا اینترنت و كامپیوتر را مقصر ندانیم باید یادآور شویم كه به طور كلی در دنیا مردم گرایش كمتری به كتاب دارند، و بر همین اساس نویسندگان پس از انقلاب نتوانستند برای خود خواننده فراهم كنند.
رحیم‌پور در ادامه درباره شرایط جامعه برای اقبال نشان دادن به رمان و نمایشنامه افزود: مهم‌ترین زخمه‌ای كه بر تار وجود یك هنرمند وارد شده و آن را فریاد می‌كند «درد» و «عشق» است. درد هنگامی است كه هنرمند در اطراف خود دیگران را در اندوه، فقر، فشار و خفقان می‌بیند. این درد باعث می‌شود كه هنرمند فریاد كند، از سویی ماندگارترین فریادی كه این زخمه بر هنرمند وارد می‌كند «عشق» است.
رحیم‌پور در این راستا درباره «عشق» هنرمند تصریح كرد: عشق به اجتماع، عشق به فرد، عشق به مردم با عشق به خدا شروع می‌شود كه این عشق در كنار درد به تكامل می‌رساند، وقتی سخنی به قول سعدی: "از دل برآید لاجرم بر دل خواهد نشست " پس لاجرم این درد مشترك را فریاد می‌زند.
وی در ادامه نظرش را درباره آثار ادبی به خصوص ادبیات داستانی كه در رابطه با جنگ نوشته شده‌اند و این كه آثار مطلوبی هستند یا نه جنین عنوان كرد: در این مورد هم متاسفانه آثار نویسندگان كمتر از انگشتان دست است، این نظر بنده به سبب داشتن دید منفی به این موضوع نیست، به خاطر اینكه هشت سال دفاع مقدس می‌توانست فریادها و تلخی‌های فراوانی را منعكس كند.
وی در ادامه افزود: برخی معتقدند همه رزمندگان ما در جبهه نویسنده نبودند، اما در پشت جبهه و پشت خط چرا برخی قلم به دست نشدند؟ ما شاهد بمباران شهرها بودیم، البته ادیبان نسل بنده در پیش از انقلاب هم این تلخی و ناگواری را چشیده و با چشم رویت و حس كردند، اما آن‌ها هم نتوانستند این حس را منتقل كنند؛ متأسفانه هر چه فاصله نویسندگان با جنگ هشت ساله بیشتر می‌شود حوادث، مشاهدات و رخدادها به فراموشی سپرده می‌شود، نویسندگان ما كمتر توانستند آثار ماندگار و دلنشین و جاودانه ارائه و خلق كنند.
وی در مورد رسیدن به نقطه مطلوب ادبیات جنگ اضافه كرد: به قول «فروغ فرخزاد»: "نوشتن یك موضوع ارادی نیست "، حداقل نیمی از آن نمی‌تواند ارادی باشد، یك هنرمند باید به طور كلی در آن حالت خاص قرار بگیرد تا بتواند حوادث و رویدادها را منعكس كند، در بسیاری از زمان‌ها اگر هنرمند نتواند طوفان‌های جامعه را انعكاس دهد و نویسنده هم نتواند بگوید، این یعنی سكوت كردن و خودسانسوری و این مسئله بزرگ‌ترین ضربه‌ای است كه بر دل و قلم هنرمند وارد می‌شود.
این نویسنده در پایان گفت‌ و گو در مورد خصوصیاتی كه باعث ماندگاری اثر می‌شود، خاطرنشان كرد: آثاری از این دست طبیعتا هر چه به مردم نزدیك‌تر و از صداقت برخوردار باشند آثاری ماندگار خواهند بود. بزرگ‌ترین ایراد وارد شده بر دو هزار كتاب نوشته شده ادبیات دفاع مقدس خروج از واقعیت است.
 
با يک کليک همسر آينده خود را انتخاب کنيد
فروش بلیط هواپیما
a
Xبستن تبليغ
فوتبال